İstanbul Şehir Tiyatroları’nda sansür tartışmalarının bazıları yıllar öncesine dayanırken, bazıları hala sahnelenen oyunlarla ilgili.
Haber Merkezi-İstanbul Şehir Tiyatroları’nda sansür tartışmaları var. Şevket Demirkaya’nın güreş hakemliği ve zabıta müdürlüğünün ardından İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Müdürlüğü’ne getirilmesi, tiyatronun yapısıyla ilgili tartışmalara neden olmuştu.
Demirkaya, iddialar ile ilgili konuşmayı reddetti. BBC Türkçe muhabiri Çağıl Kasapoğlu,oyuncu ve yönetmen Nedim Saban ile Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni Erhan Yazıcıoğlu’na sansürü sordu.
Nedim Saban, Yazıcıoğlu’nu ve Şehir Tiyatroları’nı Cibali Karakolu oyununa sansür uygulayıp fahişe rolü ile “İlla hükümet mi soyacak” ifadesini kaldırmak ve Fareli Köyün Kavalcısı oyununda da rol icabı ‘ayakkabı kutusundaki paralara’ değindiği bir oyuncuyu tiyatrodan atmakla suçluyor.
Sansür uygulandığı iddialarını yalanlayan Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni Erhan Yazıcıoğlu ise “Bunların hepsi iftira” diyor.
Genel Sanat Yönetmenliği koltuğuna 18 Temmuz 2014’te oturan Yazıcıoğlu, fahişe rolünün kaldırılması ve sansür iddialarıyla ilgili olarak şu açıklamayı yaptı:
“Ben tek bir sahneyi çıkarmadım. Zihni Göktay’ın fazla tulûatla oyunu uzatması nedeniyle üç sahne, iki de şarkı çıkardım. Ama kimse bana baskı yapmaz. Ben baskı gördüğüm an çeker giderim (…) Dört aydır hiç baskı görmedim.”
Yazıcıoğlu, Fareli Köyün Kavalcısı oyununda da rol icabı ‘kundura kutusundaki paralara’ değindiği gerekçesiyle bir oyuncunun tiyatrodan atıldığı iddiasıyla ilgili olarak da şunları söyledi:
“Ben de sordum. İki yıl önce böyle bir olay olmuş. Çocuk çıkarılmış tiyatrodan. Ama ben dört aydır görevdeyim. Benimle ilgisi yok. O çocuğu tanıyorum. Kesinlikle bir hata olduğunu kabul ediyor ama benim şu aşamada yapabileceğim bir şey yok. Bunun bana mal edilmesi için kötü niyet deyip geçiyorum.”
Erhan Yazıcıoğlu’na göre bu iddialar ‘kendi yönetimi sırasında reddettiği bir iki kişinin, bunu hazmedemeyip dışarıya laf sızdırması ve Nedim Saban’ı bu işlere alet etmesinden’ kaynaklanıyor.
Yazıcıoğlu, bu tip iddiaların ‘Şehir Tiyatroları’nın giderek artan başarısını gölgeleme amacı güttüğü ve Nedim Saban’ın kendi tiyatrosunun reklamını yapma niyetinde olduğu’ görüşünde.
Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni, “Yüz yıllık kurum bir anda atağa geçti, üzerindeki ölü toprağını attı, canlandı” diyor.